"David Bowie"
- Suffragette City
- The Man Who Sold the World
- The Jean Genie
- Fame
- Under Pressure
- Diamond Dogs
- Where Are We Now?
"David Bowie"
Cygnet Committee
автор:
David Bowie
жанры: rock, 70s
альбомы: Space Oddity, At the Beeb
- Текст
- Открытка с текстом
I bless you madly, sadly as I tie my shoes I love you badly, just in time, at times, I guess Because of you I need to rest Because it's you that sets the testSo much has gone and little is new And as the sparrow sings Dawn chorus for someone else to hear The thinker sits alone growing older and so bitter"I gave them life, I gave them all They drained my very soul dry I crushed my heart to ease their pains No thought for me remains there Nothing can they spare, what of me?Who praised their efforts to be free? Words of strength and care and sympathy I opened doors that would have blocked their way I braved their cause to guide for little payI ravaged at my finance just for those Those whose claims were steeped in peace, tranquility Those who said a new world, new ways ever free Those whose promises stretched in hope and grace for me"I bless you madly, sadly as I tie my shoes I love you badly, just in time, at times, I guess Because of you I need to rest, oh yeah Because it's you that sets the testSo much has gone and little is new And as the sunrise stream flickers on me My friends talk of glory, untold dream Where all is God and God is just a wordWe had a friend, a talking man Who spoke of many powers he had Not of the best of men but ours We used him, we let him use his powers We let him fill our needs, now we are strongAnd the road is coming to its end Now the damned have no time to make amends No purse of token fortune stands in our way The silent guns of love will blast the skyWe broke the ruptured structure built of age Our weapons were the tongues of crying rage Where money stood, we planted seeds of rebirth And stabbed the backs of fathers, sons of dirtInfiltrated business cesspools Hating through our sleeves Yeah, and we slit the Catholic throat Stoned the poor on slogans such as"Wish you could hear, love is all we need" Kick out the jams and kick out your mother Cut up your friend, screw up your brother Or he'll get you in the end And we know the flag of love is from above And we can force you to be free And we can force you to believeAnd I close my eyes and tighten up my brain For I once read a book in which the lovers were slain For they knew not the words of the free states' refrain It said"I believe in the power of good I believe in the state of love I will fight for the right to be right I will kill for the good of the fight, for the right to be right"And I open my eyes to look around And I see a child laid slain on the ground As a love machine lumbers through desolation rows Ploughing down man, woman, listening to its command But not hearing anymore, not hearing anymore Just the shrieks from the old richAnd I want to believe in the madness that calls now And I want to believe that a light's shining through somehow And I want to believe, and you want to believe And we want to believe And we want to live Oh we want to live We want to live We want to live We want to live We want to live We want to live I want to live I want to live I want to live I want to live I want to live I want to live Live Live Live
Space Oddity — второй альбом Дэвида Боуи, выпущенный в 1969 году. Первоначально был издан на лейбле Philips Records в Великобритании под названием David Bowie и на Mercury Records в США под названием Man of Words/Man of Music. В 1972 году был переиздан лейблом RCA Records под нынешним названием. В 1972 году альбом Space Oddity поднялся до 24-го места в UK Albums Chart и, повторно войдя в чарты - до #17 в 1973-м. Его наивысшее достижение в Billboard 200 - № 16. В ретроспективе альбом расценивается музыкальными критиками как «первый истинный альбом Дэвида Боуи»; он также стал первым регулярного переиздаваемым альбомом певца.
На обложке оригинальной британской пластинки Великобритании «Space Oddity» был изображён портрет Боуи на зелёном фоне с синими и фиолетовыми пятнами, работы художника Виктора Вазарели. Тот же портрет был использован на американском издании альбома лейблом Mercury Records Man of Words/Man of Music, но на сплошном синем фоне. Когда альбом был переиздан как Space Oddity в 1972 году лейблом RCA Records, на обложке был изображён портрет Боуи периода Зигги Стардаста. В 1999 году в переиздании на компакт-диске EMI была восстановлена оригинальная британская обложка, хотя новое название было добавлено под портретом, чтобы избежать дальнейшей путаницы. В 2009 году на 40th Anniversary edition также использовалась оригинальная британская обложка, но возвращённая к оригинальному зелёному оттенку, и названию David Bowie.
Редакторы New Musical Express Рой Карр и Чарльз Шаар Мюррей, отметив, что в альбоме соединились элементы фолка, баллады и прог-рока, заметили: «В некоторой части материала просматривался 67 год, в некоторой — 72 год, но в 1969 году всё это казалось очень странным. В принципе, первый альбом в ретроспективе видится как всё, чем Боуи был прежде и чем он станет в будущем; но <мотивы эти> здесь перемешаны и соперничают между собой…».